Mensen vertellen vaak dat collega’s niet willen, dat de organisatie te stroperig is, dat er nooit naar hen geluisterd wordt. Ik vraag dan wat hun ideeën zijn om dat te veranderen. De eerste woorden zijn dan het meest waardevol, ze delen hun ideeën. Kort daarna volgt de “maar” en de reden waarom dat toch niet gaat lukken.

Wat aandacht krijgt, groeit

Door enthousiast op hun ideeën te reageren (en niet op hun klagen), voelen ze zich ten eerste gehoord. Door aan te bieden hen te helpen met het oplossen van barrières, voelen ze zich gesteund. En door de barrières niet voor lief te nemen, worden die meteen kleiner.

Wat kan er WEL?

Een mooi voorbeeld: een operator had een idee om zijn proces aanzienlijk beter te laten verlopen. Hij vertelde dit vol passie. Een collega van kwaliteit reageerde: “Dat mag niet volgens onze procedures”. De operator voelde zich niet gehoord, ontmoedigd en buiten spel gezet. Ik heb de collega van kwaliteit uitgenodigd om uit te leggen wat het risico is en de operator gevraagd mee te denken hoe dat risico kan worden opgelost. Ze hebben samen een effectief en veilig proces bedacht.

Nog een voorbeeld. Ik mocht leiding geven aan een groep ontwikkelaars die zichzelf het afvoerputje van de afdeling noemden. Zij moesten alle problemen oplossen van producten die door andere teams op de markt waren gezet. Een schijnbaar ondankbare en onzichtbare rol, maar wel cruciaal. Ik heb ze laten vertellen hoe ze dat voor elkaar kregen. Het resultaat heb ik in een procesbeschrijving gegoten en, op verzoek van senior management, in onze business manual op laten nemen. Vanaf dat moment waren we een supersterk (en zichtbaar) team. En mijn grote trots: de groep scoorde de hoogste werknemerstevredenheid van de organisatie.

Koester vakmanschap en de trots

Een laatste voorbeeld, omdat voorbeelden het sterkst spreken. Driekwart jaar geleden werd me gevraagd een projectteam over te nemen dat niet gemotiveerd was en maandelijks op het strafbankje zat. Inmiddels worden we gevraagd andere vestigingen uit te leggen hoe we zulke goede resultaten krijgen. Het antwoord is eigenlijk onthutsend simpel: we hebben de (goede) ideeën van de teamleden echt aandacht gegeven.