Ik ervaar het dagelijks in mijn werk: mensen komen bij me met een probleem en de boodschap dat “de” oplossing niet werkt. Ik help ze dan graag zien dat er heel veel oplossingen zijn en dat ze “alleen maar” hoeven te kiezen.

Mijn studie heeft een belangrijke basis gevormd voor de manier waarop ik in het leven sta en werk. De methodische ontwerpaanpak gebruik ik nog altijd om uitdagingen het hoofd te bieden. Ik merk dat dat niet alleen mezelf helpt, maar ook de mensen om me heen.

Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid (Albert Einstein)

Ik omschrijf tegenwoordig de kern van mijn werk als “het stellen van de juiste vraag en het experimenteren met de oplossingen”. Het start te midden van een moeilijkheid, een probleem, een uitdaging. Mensen zien het probleem en hebben de neiging om meteen naar een uit het verleden bekende oplossing te grijpen. Maar die oplossing hoeft niet altijd de goede/beste te zijn.

Methodisch ontwerpen/denken in drie stappen

Methodisch ontwerpen bestaat (volgens mijn toenmalige professor) uit drie fasen: 1. De probleemdefiniërende fase, 2. De werkwijzebepalende fase en 3. De vormgevende fase. Het doorlopen van deze drie fasen helpt/dwingt om het probleem zo scherp mogelijk te definiëren, daarmee de oplossingsruimte zo passend en groot mogelijk te maken en pas daarna een oplossingsrichting te kiezen en uit te werken.

Het scherp definiëren van een probleem is de helft van de oplossing

Veel van mijn werkplezier en toegevoegde waarde zit in de probleemdefinitie. Ik mag vragen stellen over het probleem, waarom het een probleem is, wat nu precies het probleem is, wanneer het geen probleem meer zou zijn, enz. Daarna komen vragen over wat een oplossing een oplossing zou maken, binnen welke randvoorwaarden de oplossing gezocht moet worden en wat criteria zijn om een oplossing beter of slechter te laten zijn. Zo wordt de oplossingsruimte gedefinieerd.

Een goede oplossing

Het kiezen en uitwerken van een oplossing uit de oplossingsruimte is uiteindelijk vrij eenvoudig. De oplossing die het probleem daadwerkelijk oplost, binnen de randvoorwaarden blijft en maximaal scoort op de criteria, is de winnaar.

Het klinkt allemaal zo ontzettend eenvoudig en eigenlijk is het dat ook. Toch merk ik dat ik hiermee een grote toegevoegde kan bieden aan organisaties waarvoor ik werk, zowel op individueel, team- en organisatieniveau.

Vanaf 1 maart bied ik mijn diensten aan voor één dag per week vanuit FlapLab.nl. Dat kan in de vorm van adviseren, coachen, faciliteren of in vormen die we samen kunnen ontdekken.